9.4 De wereld van de Groentefroetels

Wat is het?

Groentefroetels draait om interactief voorlezen aan kleuters over het eten van groente en fruit. De methode bestaat uit vier verhalen met vertelplaten waarbij elke week één boek centraal staat. Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van marketingtechnieken die aanslaan bij kleuters, zoals herhaling. Maar ook het gebruik van ‘characters’ en het leggen van logische verbanden (bijvoorbeeld een aap die een banaan eet). De verhalen maken gebruik van vier ‘characters’: de Groentefroetels. Dit zijn dieren die graag groente en fruit eten. Elk dier heeft een favoriet product: Konijn eet graag wortels, Rups eet graag appels, Schildpad eet graag komkommer en Aap eet graag bananen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en blijkt effectief in het vergroten van de bereidheid van kleuters om de afgebeelde groenten te eten (zie bijlage 5.1 voor meer informatie over jonge kinderen en het eten van groente).

Wat is het doel?

  • Het overbrengen van de kernboodschap: eten van groente en fruit is leuk
  • Het opbouwen van een vriendschapsband met de characters
  • Stimuleren dat kleuters het gezonde eetgedrag van de characters gaan imiteren

Wie doet wat?

Gymleraar Nieuwe Stijl

  • Zorgt ervoor dat groepsleerkrachten het voorlezen opnemen in hun lesprogramma, of ziet erop toe dat de onderbouwcoördinator/ contactpersoon dit regelt

Groepsleerkracht

  • Volgt nauwkeurig de voorleesinstructie
  • Schaft voor alle voorleesdagen de afgebeelde groente of vrucht aan (hoeft niet veel te zijn; het is alleen maar om te proeven)
  • Geeft kleuters een kaartje mee (voor hun ouders) dat zij zijn voorgelezen uit Groentefroetels waarop een verwijzing naar de site en de app staat en hangt de bijbehorende poster op in de klas
  • Als klassen onderling verhalen hebben uitgewisseld en nog niet alle vier de verhalen zijn op school aanwezig dan kan een groepsleerkracht een nieuw verhaal bestellen door een foto/filmpje van het voorlezen te maken en door te sturen naar de Consulent Kleuters

Consulent kleuters

  • Presenteert de materialen in het onderbouwteam
  • Zorgt daarna dat de school nieuwe verhalen ontvangt als de school hier behoefte aan heeft (de eerdere verhalen zijn in alle klassen voorgelezen)

Randvoorwaarden

  • Budget vanuit de school voor aanschaf groente- en fruit ter ondersteuning van het verhaal (hoeft niet veel te zijn; het is alleen maar om te proeven)

Praktisch

  • Op rotterdamlekkerfit.nl en Vimeo staat een filmpje voor de groepsleerkracht dat Groentefroetels kort uitlegt en de leerkracht stimuleert het te gebruiken
  • Als de school geen ervaring heeft met interactief voorlezen kan worden opgestart met een Clinic Groentefroetels. Deze bestaat uit drie lessen met voorlezen, proeven en bewegen, uitgevoerd door educatie bureau ‘Dit is WIJS’, bijlage 5.2. Kan worden aangevraagd bij de Consulent Kleuters
  • Er zijn momenteel vier verhalen en het is de bedoeling dat elke school één set van elk verhaal heeft en dat de klassen onderling uitwisselen zodat een klas in twee jaar tijd alle verhalen heeft gelezen
  • De groepsleerkracht moet er rekening mee houden dat hij of zij groente of fruit moet kopen en klaarmaken
  • Op rotterdamlekkerfit.nl en groentefroetels.nl staan ook de vertelplaten (met en zonder tekst) en aanvullende materialen die geschikt zijn voor het digiboard.

Kom in contact

Ontvang onze updates!

Dit veld is verplicht.


Warning: DOMDocument::loadHTML(): Unexpected end tag : li in Entity, line: 2 in /home/users/rottrftp/rotterdamlekkerfit.nl/templates/yoo_avion/warp/src/Warp/Helper/DomHelper.php on line 47

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Unexpected end tag : ul in Entity, line: 2 in /home/users/rottrftp/rotterdamlekkerfit.nl/templates/yoo_avion/warp/src/Warp/Helper/DomHelper.php on line 47