Laat kinderen lekker bewegen

Kinderen kunnen vaak geen minuut stil zitten. En zo hoort het ook! Het zit in hun natuur om graag te rennen, spelen en dansen. In onze maatschappij krijgen kinderen nog maar weinig kans om te bewegen. Buiten spelen kan niet altijd, ze zitten vaak op de achterbank of voor de televisie. Dat kan beter! Lees hier de tips om uw kind lekker te laten bewegen.

Hoeveel beweging heeft een kind nodig?

Een kind heeft dagelijks 1 tot 1,5 uur beweging nodig om gezond en fit te blijven. Denk aan activiteiten als wandelen, fietsen, skaten en buiten spelen. Kinderen die te zwaar zijn, hebben nóg meer beweging nodig. Naast die 1 tot 1,5 uur per dag is het goed om tweemaal per week intensief te bewegen. Echt sporten dus, zoals voetballen, turnen of rennen.

Tips en trucs voor meer bewegen:

  • Beweeg samen met uw kind. Loop of fiets naar school, maak een wandeling of ga samen hardlopen, touwtje springen, badmintonnen, zwemmen of voetballen.
  • Laat uw kind een sport uitkiezen en stimuleer hem om naar de trainingen en wedstrijden te gaan. Wist u dat 1 op de 6 Rotterdammers lid is van een sportvereniging?
  • Geef uw kind beweegklusjes, zoals boodschappen doen of in de tuin werken.
  • Word lid van de speeltuinvereniging in de buurt. Goed voor heel wat middagen beweegplezier!
  • Maak afspraken over televisie- en computergebruik.
  • Stimuleer uw kind om buiten te spelen. Maak afspraken met andere ouders, zodat uw kinderen in de gaten worden gehouden. Zet lekkere dansmuziek op en ga samen met uw kind lekker dansen.

Daarom is bewegen zo goed voor kinderen!

  • Het is goed voor de spieren en verbetert de conditie.
  • Het zorgt dat uw kind zich fit en energiek voelt.
  • Het zorgt voor een goede nachtrust.
  • Het is goed voor de motoriek.
  • Het is leuk!
  • Samen met anderen bewegen is gezellig.